دسته‌بندی نشده

هدف از هوشمندسازی ساختمان

اگرچه بسیاری از افراد هوشمندسازی ساختمان را با کنترل از راه دور همه تجهیزات وسایل و در نتیجه آسایش و رفاه بیشتر ساکنان می شناسند. اما به کارگیری و نصب تجهیزات هوشمند چیزی فراتر از آسایش و راحتی ساکنان را دنبال می کند؛ به عنوان مثال می توان به ارتقاء ایمنی، امنیت و ارزش افزوده ساختمان اشاره کرد. با توجه به اهمیت موارد مذکور در زندگی روزمره، این مقاله به بررسی کامل هدف از هوشمندسازی ساختمان پرداخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با خانه هوشمند گریفین همراه باشید.

هدف از هوشمندسازی ساختمان

ساختمان هوشمند عنوان فضایی است که در آن امکان مدیریت تمامی تجهیزات با کنترل از راه دور وجود دارد. این کار را می توان با استفاده از تبلت و گوشی هوشمند نیز انجام داد. از این رو فرد در زمان عدم حضور در محل می تواند از وضعیت ساختمان آگاهی پیدا کند. به کارگیری این تکنولوژی نوین در صنعت ساختمان تنها مختص خانه های لوکس نیست. بلکه خانه های معمولی نیز می‌توانند از خدمات هوشمندسازی برخوردار شوند. آمارها حاکی از روند رو به رشد و پر سرعت هوشمندسازی ساختمان ها در سراسر جهان است. زیرا اهداف والایی برای این برنامه نوین وجود دارد. به طور کل هدف از هوشمندسازی ساختمان در 5 مورد زیر خلاصه شده است:

  • افزایش ارزش افزوده ساختمان
  • افزایش آسایش و رفاه ساکنان
  • بهینه سازی مصرف انرژی
  • افزایش امنیت
  • افزایش ایمنی

هدف از هوشمندسازی ساختمان

هدف از هوشمندسازی ساختمان

آسایش و رفاه بیشتر ساکنان

بی شک یک هدف از هوشمندسازی ساختمان، افزایش رفاه و آسایش ساکنان است. زیرا در ساختمان های هوشمند تجهیزات مختلف با کنترل از راه دور، تبلت یا گوشی همراه تنظیم و مدیریت می شوند؛ به عنوان مثال می توان به سیستم روشنایی، آبرسانی، سرمایش، گرمایش، تهویه و … اشاره کرد. همین موضوع آسایش بیشتر ساکنان را به دنبال دارد. اهمیت قابلیت کنترل از راه دور تجهیزات منزل برای افراد ناتوان از حرکت (بیماران، معلولان و سالمندان) بیشتر است. علاوه بر این قابلیت، امکان تعریف سناریوهای مختلف برای ساختمان های هوشمند وجود دارد. درنتیجه ساکنان می توانند در شرایط خاص تنظیمات مدنظر خود را اعمال کنند. تنهایی کودک در منزل، زمان خواب، مسافرت و میهمانی از جمله سناریوهای متداول در این زمینه هستند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی

یک هدف از هوشمندسازی ساختمان، کاهش مصرف انرژی (برق و گاز) در بخش خانگی است. امروزه بهینه سازی مصرف انرژی به یکی از دغدغه های مسئولین در سراسر جهان تبدیل ‌شده است. دلایل مختلفی برای این موضوع عنوان شده که از جمله آنها می‌توان به افزایش جمعیت، روبه پایان بودن، تجدیدناپذیری و قیمت بالای سوخت های فسیلی اشاره کرد.

هوشمندسازی یکی از بهترین راهکارهای ارائه‌ شده برای کاهش مصرف انرژی است. این مهم با نصب تجهیزات هوشمندسازی در سیستم روشنایی، گرمایشی و سرمایشی حاصل می شود. صرفه جویی در مصرف آب را نیز می توان به مزایای هوشمندسازی اضافه کرد. موضوعی که با توجه به تغییرات اقلیمی کره زمین و کاهش سطح آب های شیرین اهمیت پیدا می کند.

هدف از هوشمندسازی ساختمان

افزایش ارزش افزوده ساختمان

یک هدف از هوشمندسازی ساختمان افزایش ارزش افزوده ساختمان است. هوشمندسازی نقش مؤثری در افزایش اقبال مشتریان به خرید ساختمان دارد. طبق یکی از نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده، ۸۰ درصد مشتریان متقاضی خرید ساختمان هایی با فناوری هوشمند هستند. قیمت ساختمان های هوشمند در مقایسه با ساختمان های معمولی ۵ درصد بیشتر است. به همین دلیل بسیاری از مالکان و پیمانکاران از این موضوع برای فروش بیشتر و سریع تر ملک بهره می گیرند. با این کار چندین برابر هزینه های صورت گرفته برای هوشمندسازی در زمان فروش به مالک بازمی گردد. در واقع هوشمندسازی یک سرمایه گذاری ساده، زودبازده و غیر مستقیم در زمینه ساخت و ساز است.

افزایش امنیت

بعضی افراد مهم ترین هدف از هوشمندسازی ساختمان را ارتقای سطح امنیت عنوان می کنند. در ساختمان های این چنینی از قفل های دیجیتال و هوشمند در ورودی ساختمان استفاده می شود. در نتیجه تنها ورود و خروج افراد تعریف شده برای سیستم امکان پذیر است. همچنین برای کنترل هرچه بیشتر ترددها، دوربین مداربسته در بخش های مختلف ساختمان نصب می شود. این تجهیزات تصاویر زنده را به صورت لحظه ای در اختیار کاربر قرار می دهند. همچنین هرگونه تحرکات مشکوک به صورت هشدار یا پیامک به مالک و اداره پلیس اطلاع رسانی می شود. در نتیجه خطر سرقت و ورود افراد غیرمجاز به ساختمان های هوشمند بسیار کم است.

بسیاری از افراد خطر هک کردن سیستم های امنیتی خانه های هوشمند را به عنوان یکی نقطه ضعف در نظر می گیرند. لازم به ذکر است که خطر هک به نوع روش هوشمندسازی بستگی دارد. معمولاً این خطر برای سیستم های هوشمندسازی بی سیم وجود دارد. البته امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و به واسطه قابلیت رمزگذاری پیشرفته امکان هک کردن این سیستم ها به میزان چشمگیری کاهش یافته است. همچنین در صورت استفاده از تجهیزات هوشمندسازی و ارتباط سیمی خطر هک وجود ندارد.

هدف از هوشمندسازی ساختمان

افزایش ایمنی

ساختمان های هوشمند در مقایسه با ساختمان های معمولی از ایمنی بالاتری برخوردار هستند. در رابطه با این‌ موضوع می‌توان مواردی چون ایمنی ساختمان در برابر نشت گاز، آتش‌سوزی و نشت آب را برشمرد. سنسورهای بکار رفته در بخش های مختلف ساختمان، هر گونه تجمع دود یا گازهای سمی را اطلاع رسانی می کنند. در کنار این اقدامات قطع شیرهای گاز نیز در دستور کار قرار می گیرد. این کار اقدامی مؤثر در زمینه پیشگیری از آتش سوزی و بروز خسارات جانی و مالی ناشی از آن است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی هدف از هوشمندسازی ساختمان‌ها پرداختیم. بیشتر افراد هدف از این کار را آسایش و رفاه بیشتر ساکنان عنوان می کنند. در درستی این موضوع شکی نیست. اما اهداف هوشمندسازی فراتر از آسایش و رفاه ساکنان است. از افزایش ایمنی، امنیت و ارزش افزوده ساختمان به عنوان دیگر اهداف این اقدامات یاد می شود. بهینه سازی مصرف انرژی را نیز می توان به موارد مذکور اضافه کرد. قرار گرفتن تمامی این موارد در کنار هم هوشمندسازی ساختمان را به یک سرمایه گذاری آسان و زودبازده تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *